The heads of TVE International resign and the News Council talks about "veto"

Juan Tato, Guillaume Bontoux and Sylvia Fernández de Bobadilla, those in charge of Internacional de Televisión Española, they have submitted their resignation “in view of the regrettable decision of the RTVE management to veto a trip to Tindouf”. The RTVE News Councils have shown in a statement their “complete rejection of the decision, taken by the management, that RTVE journalists not participate in the trip to Western Sahara” organized by the Polisario Front.

In addition, it had been transferred to the Councils that there was the possibility of interviewing Brahim Gali, leader of the Polisario Front; “an element of undoubted public and journalistic interest taking into account what happened in recent months.”

According to the text, “the three RTVE News Councils have been” in constant contact over the weekend with the international information professionals of this house, waiting and hoping that they would send us a correction by the management. Especially when our position has been solidly supported from outside the Corporation by various press associations, among them the FAPE or Reporters Without Borders. Some 50 journalists from national and international media are already on their way, but unfortunately the management has persisted in its mistake. ”

“These resignations – continues the text – demonstrate the incorruptible commitment of the majority of RTVE journalists to public service information. But, unfortunately, there are too many occasions in which it has to be the grassroots professionals who show the decency and dignity of this house. ”

For all this, urge the top managers to “reflect deeply on what happened and what is the meaning of the resignations presented. We demand the Director of Informational Content of RTVE, Esteve Crespo, and the President of the Corporation, José Manuel Pérez Tornero, to convey to the staff and the public the real reasons for the veto and who was responsible for them “.

The News Councils regret that unfortunately, in the end, “We end up paying the consequences of this type of decision by the informants of RTVE, because they affect our image and our credibility. We continue to intuit, as in this case, that our senior management is not impervious to political pressure, but that, unfortunately, it seems to channel it. It is difficult to think otherwise until other explanations arrive. “In a previous statement, they consider” especially It is unfortunate that Crespo wants to limit RTVE’s coverage to using material that will arrive through an international agency, without the possibility that our professionals can ask or cross-examine “.

TVE denies the veto

Given the commotion generated, RTVE has been forced to publish a statement late this Sunday, in which it denies that it has vetoed any journalists’ trips, as the News Council has affirmed.

The RTVE Corporation denies that the trip of any informant to Western Sahara has been vetoed. What has been rejected, in compliance with the spirit established in its Information Statute, is to accept trips organized and paid for by interested sources “, the text begins. They refer to the visit to Tindouf organized by the Polisario Front, to which “Most of the major Spanish media” have also been invited, and that would allow Brahim Gali to interview.

“RTVE states that it scrupulously complies with the Corporation’s Information Statute and that is working to send, by its own means, a team of informants to Tindouf“. The public adds that the Statute specifies that” audiovisual information professionals are obliged to respect the principles and rules of a deontological nature “contained in its article 9.” These rules also bind the directors and editorial managers of the different companies of the RTVE Corporation and all the personnel who collaborate under any title or contribute any informative content. The companies and their editorial managers will not carry out any professional assignment that could imply the violation of these duties “.

The corporation emphasizes that the regulations, in section 10, state that “Trips paid for by information sources will not be accepted when said circumstance may affect the impartiality of the information.”

Disclaimer: If you need to update/edit/remove this news or article then please contact our support team Learn more

Leave a Reply